DYSCALCULIE IN HET ONDERWIJS

DyScALcULIE IN HET ONDERWIjS In het vorige artikel over dyscalculie (I & W magazine nr. 1-2017) ging het over volwassenen. deze keer kijken we naar dyscalculie bij kinderen en jongeren en de rol van het onderwijs. We zoomen in op twee dingen die ook voor volwassenen met dyscalculie herkenbaar zijn: rekenangst en de rol van taal bij het rekenen. maak tenslotte kennis met een methode uit singapore, waar niemand wiskunde uit zijn lespakket gooit! teKst: nel HoFmeester H 14 et is tien over acht ’s morgens. Het moment waarop in Amsterdam volgens auteur martin bril alle deuren openzwaaien en ouders hun kinderen naar school brengen. Ik sta in de deuropening om mijn jongste zoon uit te zwaaien, die naar de brugklas gaat. Hij prutst nog met zijn slot als ik vanuit mijn ooghoek een buurman met zijn dochtertje zie lopen. net als iedere ochtend brengt hij haar naar school. Als ze voorbijloopt met haar roze jas, rode rugtas en het pittige paardenstaartje, hoor ik haar snikken. ‘Ik weet niets meer’, huilt ze hardop. ‘Ach, natuurlijk wel’, sust haar vader haar zo opgewekt mogelijk. ‘We hebben gisteren de hele avond geoefend en toen wist je het. Wat is zes keer acht?’ ‘Ik wéét het niet!’ hoor ik haar met een vertwijfelde uithaal roepen voor ze de hoek omgaan. Als ik opkijk is mijn zoon al vertrokken. Zuchtend doe ik de voordeur weer dicht. Ik heb zo met het meisje te doen. Automatiseren lukt niet Hoeveel kinderen gaan huilend, misselijk en met buikpijn naar school, omdat het ze niet lukt de rekentafels te automatiseren? Het is één van de kenmerken van dyscalculie, waar je ook last van kunt hebben als je dyslexie hebt. dat zijn toch al snel gemiddeld 2 à 3 kinderen per klas die dagelijks geconfronteerd worden met taken die hen niet lukken en andere kinderen wel: zonder te tellen weten dat 3 + 5 acht is; 5 + 7 twaalf en 6 x 8 achtenveertig. werkgeheugen In groep 3 en 4 werken leerkrachten aan de opbouw van dit soort basale ‘rekenfeiten’: in je hersenen worden de uitkomsten van deze sommetjes als een ‘feit’ opgeslagen. Wanneer je grotere berekeningen moet uitvoeren, is het handig als je de uitkomst van deze sommetjes weet en niet meer apart hoeft uit te rekenen. Je kunt dan de volledige capaciteit van je werkgeheugen inzetten voor de complexere kanten van de opdracht en het overzicht behouden.

15 Online Touch DYSCALCULIE IN HET ONDERWIJS Home


You need flash player to view this online publication